Genusperspektiv och tandborstar!

Som blivande lärare har man läst en hel del om genusperspektiv , färger hur man tänker och varför det är fel att pojkar lekar med dockor men helt okej att flickor leker med lastbilar. det är ganska intressant och är ett ämne som kan diskuteras hur mycket som helst.
Brukar du köpa rosa tröjor till din pojk? Eller Blått till din flicka. Oftast är det nog så att flickor kan ha blått medans pojkar absolut inte ska ha rosa. När man kommer upp i åldern som barn och har en rosa skjorta då kan man kallas för Gay och flickig? Varför är man så inpräntad med detta? Vi är formade ur ett genusperspektiv från bebisåldern. gÅr man på stan med sin pojke i vagnen som är nyfödd eller sin flicka, så säger man ofta inte åhh vilken söt liten pojke, eller? Redan från det att man är liten blir man tilltalad på olika sätt om man är flicka eller pojke. En pojke ska vara stark och klara sig själv, medans man med flickor daltar en hel del. Idag köpte jag tandborstar då kom jag att tänka på detta med tandborstar. Det blev en rosa till mig och en blå till pojkvännen! Jag är också formad efter Genuset att flickor ska ha rosa och pojkar blått! En kankse obetydlig text men ganska intressant när man tänker efter!  Ni får gärna dela med er utav era genus historier!!! Hur ser tandborsstället ut hemma hos er?
Så här ser det ut hemma på vår toa efter jag köpt nya tandborstar idag.
Kollade på ellos idag, hittade armband till stövlar typ 249 vad tycker ni? kan du tänka dig att blinga upp dina stövlar?

Kommentarer
Postat av: b & v

BLOPPIS NR.3 HOS APIECEOFSISTERS!

Kom in och fynda bland massvis med snygga kläder vi lagt in på vår blogg.

Du får börja bjuda på vilken summa som helst och du har chans att få plagget till ett riktigt bra pris!

Kika in på: http://apieceofsisters.se

2009-10-07 @ 16:54:23
URL: http://apieceofsisters.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0